Przygotuj się przed, a uśmiechniesz się po.

25 sierpnia 2019 - Techniki modelarskie, Warsztat

Tym razem słów kilka o tym, jak przygotowuję się do klejenia modelu waloryzowanego. Bo, jak zapewne zauważyliście, jestem modelarzem, który lubi robić po swojemu, często kombinuje, przerabia… Za przykład posłuży mi bawarski parowóz pospieszny serii S 3/6.

Zbieractwo

Tak, tak. Człowiek może zamienić się w chomika! (patrz: Syndrom chomika w naszym słowniku.)

Aby czegokolwiek dowiedzieć się o obiekcie, którego model chcemy wykonać, trzeba się o nim dość dużo dowiedzieć. Ja pamiętam czasy, kiedy wiedzy szukało się w bibliotekach oraz prasie fachowej, a zdjęcia trzeba było wywoływać na “Krokusie” lub oddawać rolkę filmu fotograficznego* do punktu gdzie takie usługi wykonywano. Dziś, kiedy internet mamy nawet w lodówkach, dostęp do informacji jest o wiele wygodniejszy (co nie oznacza, że łatwiejszy).

W internecie poszukuję artykułów, zdjęć, rysunków technicznych, ale też relacji z budowy modeli mojego obiektu. Wszak dziś wielu modelarzy pokazuje swoje relacje na blogach, forach czy nawet w nieszczęsnej twarzoksiążce. Oczywiście, dobrze jest znać języki obce, żeby poszerzyć krąg poszukiwań, aczkolwiek niektóre przeglądarki potrafią kanciasto przetłumaczyć strony z obcych języków na równie obcy, choć ojczysty.

Materiały źródłowe
Rysunki techniczne są nieocenionym źródłem wiedzy o obiekcie

Jeśli się da – kup sobie wycinankę

Tak, tak. Wycinanka w tym procesie jet także materiałem wyjściowym. Czasami stanowi wręcz bazę do dalszej pracy. Pamiętacie Panzertriebwagena? On powstał w oparciu o DWIE różne wycinanki.

Oczywiście można skorzystać z darmowych wycinanek dostępnych w internecie, ale nie mówię tu o pirackich skanach wycinanek z chomicznego serwisu ze wszystkim. Musicie mieć świadomość tego, (pomijając aspekty prawne i moralne piractwa) że wiele z chomikowych skanów jest beznadziejnej jakości – częstokroć uniemożliwiające poprawne sklejenie modelu. Robiły to osoby, które zupełnie nie mają pojęcia o grafice komputerowej.

S 3/6 wycinanka
Strony legalnie nabytej wycinanki

Dobry “kanciak” nie jest zły

Tak, tak. Już kiedyś pisałem o kanciakach, które robią dobrą robotę w modelarstwie kartonowym. Warto zrobić sobie kopię z wycinanki (jeśli kupiliście wycinankę, to macie prawo robić na własne potrzeby dowolną liczbę kopii owej wycinanki) i skleić bez retuszu i pacykowania. Chodzi o zapoznanie się z budową obiektu, zapoznanie z “patentami” zastosowanymi przez autora wycinanki, ale także o wychwycenie potencjalnych błędów.

Na kanciaku możecie przetestować sobie farby, jakich chcecie użyć. Sprawdzić, czy odcień koloru się sprawdzi, czy farbka gloss nie będzie się za bardzo świecić, bo potem ciężko sfotografować taki model, gdyż odbija światło lampy błyskowej 😉

S 3/6 model testowy
Model testowy zwany kanciakiem

Pomyśl i zaplanuj, a praca pójdzie gładko

Tak, tak. Myślenie jest najważniejszym elementem pracy modelarza 🙂 Przemyśl sobie, jak bardzo chcesz przerobić wycinankę, pomyśl czy nie trzeba będzie wykorzystać jakichś dodatkowych materiałów (masa modelarska, gotowe profile, elementy trawione czy grawerowane itd…)

Ja spisuję sobie wszystkie przemyślenia na planach, instrukcjach, czy jako punkty na kartce (oczywiście można też wykorzystać komputerowe programy typu brainmap czy cuś… – wszak każdy ma swoje ulubione narzędzia).

Notatki…

W praniu wyjdzie szydło z worka…

…albo kot, jeśli worek był kupiony 😉

Tak, tak. W trakcie pracy także wyjdą różne zagwozdki, wszak nie wszystko jesteśmy w stanie przewidzieć. Tu wraca temat myślenia. Wymyślmy na bieżąco rozwiązania problemów, kombinujemy, ale też podpytujemy kolegów, czy aby nie mieli podobnego problemu i sobie z nim poradzili i… radujemy się naszą pracą twórczą!

* Onegdaj zdjęcia robiliśmy aparatami analogowymi, gdzie NIE BYŁO podglądu na żywo. Nośnikiem pamięci była taśma światłoczuła mieszcząca 24 lub 36 zdjęć, i była jednorazowego zapisu. O tym czy zdjęcia są ostre/doświetlone/skadrowane dowiadywaliśmy się dopiero PO przeniesieniu ich na nośnik papierowy.