Vallejo Traincolor Set – zestaw do weatheringu

17 grudnia 2015 - Techniki modelarskie, Warsztat

Jako, że należę do plemienia wikingów, którzy nigdy nie najechali Rovaniemi – święty Mikołaj przyniósł mi prezent. Jest to ni mniej, ni więcej, tylko zestaw do weatheringu modeli kolejowych firmy Vallejo. Zestaw taki jest dostępny w handlu i kosztuje niecałą stówę, co nie jest wygórowaną ceną jeśli zsumujemy wartość pojedynczych jego składników.

Vallejo Traincolor Set

Co znajdziemy w pudełku

vallejotrain_01
Hiszpańska firma Vallejo wypuściła na rynek zestaw farb akrylowych przeznaczonych do waloryzacji modeli klejowych. Pudełko zawiera farbki akrylowe w 7 kolorach, bezbarwny lakier matowy, płyn maskujący, dwa pędzelki, instrukcję obsługi, oraz wypraskę, która poza utrzymywaniem porządku w pudełku posłuży nam także jako paleta przy pracy.

vallejotrain_02
Farbki akrylowe firmy Vallejo są rozlewane do zgrabnych plastikowych buteleczek z zakrętkami po 17 ml. Farbki są na bazie wody i nadają się zarówno do malowania pędzlem, jak i aerografem po uprzednim rozcieńczeniu. Wyschnięte dają się usuwać alkoholem.

Do dyspozycji mamy następujące kolory:
vallejotrain_06
73.001: Rdza,
73.002: Smar i olej,
73.003: Stal (metalizer),
73.004: Podstawowy brązowy,
73.005: Pył,
73.006: Biały kredowy,
73.007: Podstawowy czerwony.

W zestawie jest też krótka instrukcja jak krok po kroku zwaloryzować model plastikowy. Oczywiście możemy się nią posłużyć w przypadku pracy nad modelem kartonowym. Należy jednak pamiętać, że efekty wykonywane farbami akrylowymi muszą być położone na kolor bazowy wykonany emalią!!! Jako, że instrukcja jest w 3 językach, ale nie w naszym – pozwoliłem sobie ją przetłumaczyć poniżej.

Waloryzacja parowozu krok po kroku

vallejotrain_05

  1. Usuń pudło lokomotywy, aby ułatwić sobie waloryzację kół i ostoi.
  2. Odłącz tender od lokomotywy, ułatwi to operowanie modelem.
  3. Starym pędzlem nałóż płyn maskujący Liquid Mask (73.008), aby zabezpieczyć przed pomalowaniem wybrane elementy np: okna, szklane osłoy przeciwwiatrowe, szkła reflektorów.
  4. Proces waloryzacji rozpocznij od spodu i posuwaj się ku górze. Nałóż okrągłym pędzlem kolor Basic Red (73.007) na drążki i wiązary i pozwól dobrze wyschnąć.
    – w wielu modelach kolejek elektrycznych korbowody i mechanizm parorozrządczy są niemalowane. (przypis tłum.)
  5. Zmieszaj kolory Basic Rust (73.001) i Dirt (73.005) by uzyskać pożądany odcień do weatheringu ostoi i kół. Nakładaj okrągłym pędzlem na koła obracając nimi. Końce wiązarów i korbowodów powinny otrzymać efekt zabrudzenia smarem, który wykonaj farbką Grease & Oil (73.002) nakładaną okrągłym pędzlem i przetartą patyczkiem do uszu.
  6. Styki oraz powierzchnia toczna kół musi zostać oczyszczona alkoholem lub środkiem do czyszczenia aerografów Airbrush cleaner (71.099) – nie ma go w zestawie.
    – to ma kolosalne znaczenie w przypadku kolejek elektrycznych, bo zasilanie prądem jest przekazywane do modelu szynami poprzez koła. (przypis tłum.)
  7. Kolor weatheringu powinien być nanoszony metodą suchego pędzla (użyj płaskiego pędzla) na czerwony kolor kół tendra do uzyskania pożądanego efektu. Różne elementy wózków i ostoi waloryzujemy także metodą suchego pędzla z użyciem pędzelka płaskiego. Styki oraz powierzchnia toczna kół musi zostać oczyszczona alkoholem lub środkiem do czyszczenia aerografów Airbrush cleaner (71.099).
  8. Teraz zmieszaj kolory do waloryzacji pudła lokomotywy i tendra. Do powierzchni przyrdzewiałych zalecane jest użycie mieszaniny farb Basic Rust (73.001) i Basic Red (73.007). Kolor możemy przyciemnić używając Basic Brown (73.004) i Dirt (73.005).
  9. Elementy nadwozia lokomotywy i tendra powinny być malowane cienkimi warstwami za pomocą aerografu lub okrągłym pędzelkiem do osiągnięcia pożądanego efektu końcowego. Pozwól odpowiednio wyschnąć kolorom.
    Następnie wykonaj imitację plam wapnia w rejonach odparowania wody nanosząc okrągłym pędzlem farbę Chalk White (73.006) i usuwając jej nadmiar patyczkiem do uszu bądź płatkiem kosmetycznym. Jeśli wyszły zbyt mocne, można je pokryć poprzednim kolorem.
  10. Metodą suchego pędzla nanieś Grease & Oil (73.002) na zderzaki.
  11. Zespól lokomotywę z tendrem i usuń maskowanie (np. starym obciętym pędzlem).
  12. Jednym z ostatnich zabiegów będzie dodanie węgla w tendrze. Upewnij się, że masz węgiel w odpowiedniej skali. Użyj bezbarwnego lakieru Matt Varnish (73.009) jako kleju, po czym rozsyp grys na tendrze. Pamiętaj, że często węgiel był w lokomotywie rozsypane na krawędzi tendra i w kabinie. Pozwól lakierowi wyschnąć i strząśnij naddatek węgla. Użyj odrobiny Grease & Oil (73.002) aby nadać węglowi nieco połysku.
  13. Jeśli lokomotywa ma fabrycznie węgiel w tendrze, zalecamy nadać mu nieco połysku nanosząc Grease & Oil (73.002) metodą suchego pędzla, a po wyschnięciu nieco Matt Varnish (73.009), aby miejscami go zmatowić. Efekt końcowy powinien być mieszaniną efektów połysku i zmatowienia.
  14. Na najbardziej wystające elementy lokomotywy nanieś delikatnie suchym pędzlem rozcieńczoną farbę Chalk White (73.006).
  15. Ilość zastosowanych efektów weatheringu zależy od tego go jaką służbę pełniła lokomotywa. Użycie Basic Brown (73.004), Chalk White (73.006) i Dirt (73. 005) da efekt mocnego zużycia. Ostrożnie nałożony okrągłym pędzlem metalizer Steel (73.003) da efekt metalu wyzierającego spod wytartej farby.
  16. Użyj Matt Varnish (73.009) do zabezpieczenia powierzchni matowych lub do zredukowania błyszczenia plastikowych powierzchni modelu.