Menu

Ty45-94 z Ostrowa Wielkopolskiego

1 września 2016 - Ciekawostki, Opis taboru

Zawsze i wszędzie pisałem, że Ty2 tudzież Br52, są dla mnie najpiękniejszym typem lokomotyw. Wszystkie inne podobne lub powiązanie konstrukcyjnie z ta serią spychane były przeze mnie na boczne tory. I tak też było z Ty45.

Ale dzięki wielu książkom kolejowym, fajnym stronom w internecie, a przede wszystkim licznym odwiedzinom Ty45-94 w pobliskim Ostrowie Wielkopolskim moje zdanie o tym parowozie znacznie się zmieniło – i to na lepsze.

Okazuje się, że jest to powojenna, poprawiona i ulepszona wersja wspaniałej polskiej towarowej maszyny o oznaczeniu Ty37. Dodano do niej zamknięta budkę maszynisty, stoker i wannowy tender (wzorowany na tych z Br52 i Ty2), ale dzięki temu powstał potwór, który wraz z Ty246 miał prowadzić ciężkie składy na magistrali węglowej ze Śląska do Naszych bałtyckich portów.

Ty45 pozostały w służbie aż do przełomu wieków. Obecnie żaden parowóz tej serii nie jest sprawny i mogą tylko cieszyć oko na pomnikach lub w muzeach.

Wspomniany parowóz o numerze 94 (tender ma nr 3) stoi na fragmencie toru obok wjazdu do ostrowskiej lokomotywowni od 1988 roku. Chociaż do budki wartownika jest zaledwie 10 metrów, pracują tam sami kolejarze, to parowóz popada w coraz większą ruinę. Jak oglądam zdjęcia sprzed 10-15 lat i to, co jest teraz, to jest to jak dzień do nocy. Parowóz jest zaniedbany, pordzewiały, cały pomalowany sprayem, ma wybite szyby i reflektory, ale o dziwo, cała armatura kotła jest nad wyraz kompletna.

Może kiedyś uda się przywrócić Naszemu Ty45 piękny wygląd i oryginalna malaturę.

Na razie pozostaje oglądać ten parowóz tak, jak jest.

Tak wyglądał w 1996 roku (zdjęcie z tej strony KLIK)

ty45-94-jr1

A tak wygląda teraz (sierpień 2016):

I żeby nie było tak smutno mój synek Kuba i jego radosna mina przy parowozie 🙂

Wszystkie zdjęcia z wpisu można kopiować i do bólu powielać 🙂

6 myśli nt. „Ty45-94 z Ostrowa Wielkopolskiego

Viking_BB

2 tygodnie temy oglądałem z Olivką jego braciszka w Chabówce. Kawał maszyny! Niezorientowanym pragnę uświadomić, że model w skali 1:25 został wydany przez Answer. Zachęcamy do sklejania!!!

Odpowiedz
maszynista93

Rzeczywiście stan naszego Ty45-94 nie jest zachwycający i ciągle się pogarsza ale…
no właśnie, spraw tej maszyny nie jest taka prosta. Na pewno nie jest nam obojętna, jednak rzecz należy rozpocząć od tego że formalnie lokomotywa nie jest NASZA tylko własnością Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, które z resztą od końca kwietnia formalnie nie istnieje. Parowóz miał być pomalowany w tym roku jeszcze przed Dniami Techniki kolejowej, jednak jego właściciel nie wyraził na to zgody 🙂
Na pewno jednak nie zostawimy tak tego i kiedyś postaramy się przywrócić mu nieco dawnego blasku, podobnie jak naszemu Las-kowi w parku.

Odpowiedz
    Viking_BB

    I jak znam życie na naszym pięknym kraju, zanim sytuacja się unormuje i wyjaśni, to jeszcze trochę potrwa. Najważniejsze, że są ludzie, którym ta maszyna w sercach zagościła 🙂 Że tak rzeknę “fejsbukowo”: BRAWO WY!

    Odpowiedz
Adam

Maszynista93 z Twojej odpowiedzi wnioskuję, że jesteś “tutejszy” jeżeli chodzi o Ostrów Wielkopolski.
A jeżeli tak jak z Lasem w parku pośród drzew Wam wyjdzie i z tym potworem – byłbym bardzo rad.
Tak jak napisał Marcin, fajnie, że są ludzie którzy w kolei widza coś więcej niż tylko kawał żelastwa do przetopienia. Dostrzegają coś więcej, co cieszy, daje radość i jest powodem do dumy.
Kibicuję Wam abyście przywrócili Naszemu Ty45 piękny wygląd w jak najbliższej przyszłości.

Odpowiedz
  • Pingback: XII Ostrowskie Dni Techniki Kolejowej - mała relacja. - Kartonowa kolej

  • Pingback: Wiosna na ostrowskich szlakach. - Kartonowa kolej

  • Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    Udowodnij, że nie jesteś robotem *

    Secured By miniOrange