Menu

Lokomotywa 410D – 1:25 projekt własny

27 stycznia 2015 - Galeria modelu, Opis taboru

Swego czasu zwiedzając parowozownię w Jarocinie w hali postojowej zobaczyłem mała zieloną lokomotywę spalinową, ale o dziwo nie znałem tego typu.
410d Jarocin
Zdjęcie ze strony http://www.kpinfo.pl

Zacząłem się dopytywać co to i skąd to i okazało się, że jest to unikatowa i jedna z nielicznych zachowanych lokomotyw serii 410D.

W sieci niewiele znalazłem, głównie przedruki z książki B. Pokropińskiego: “Lokomotywy spalinowe produkcji polskiej”, czego streszczenie zamieszczam poniżej, czyli wykład dla cierpliwych:
Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce z Chrzanowa, znana dzisiaj jako Fablok, budowała lokomotywy spalinowe już na początku 1930 roku, jednak produkcję lekkich lokomotyw manewrowych rozpoczęła dopiero na początku 1950 roku, kiedy odpowiednie silniki wysokoprężne stały się dostępne. Po około dziesięciu latach zdecydowano, że Fablok powinien skoncentrować swoje wysiłki na konstruowaniu ciężkich lokomotyw, więc produkcję lekkich manewrowych lokomotyw przeniesiono do Zastalu – min. model Ls60.
W biurze projektowym firmy Zastal zaczęto opracowywanie nowej lokomotywy, która może ostatecznie zostać wprowadzone do produkcji, jako następca modelu Ls60. Szczegółowy projekt został ukończony w 1971 roku i prototyp, oznaczony jako typ 410D, został wdrożony do produkcji w 1972 roku.
Pierwsze lokomotywy z silnikami o mocy od 44 do 75 KM, okazały się zbyt słabe do wielu zadań, więc ich silniki zostały zamienione na mocniejsze SW400 / L1, zbudowane na licencji firmy Leyland z mocą 105 KM (w pierwotnej wersji ten typ silnika był używany głównie w autobusach i kombajnach). Jednym z głównych mankamentów pierwszych lokomotyw było prymitywne mechaniczne przeniesienie napędu, więc postanowiono zainstalować hydrauliczny przekaźnik napędu pomiędzy silnikiem i skrzynią biegów. Elektro-pneumatyczne sterowanie sprzęgła był również nowością. Obie te cechy miały poprawić obsługę i jakość pracy.
W porównaniu z LS60 (Sm03), przy tej samej wadze(4,8 ton), 410D mogła rozwijać bez większego wysiłku maksymalną prędkość 22,4 km/h, czyli była prawie dwukrotnie szybsza.
Mimo tego PKP nie zakupiła tych maszyn, w związku z czym wszystkie wyprodukowane egzemplarze (51 szt.) zostały sprzedane do przemysłu. Lokomotywy te miały wysoki wskaźnik awaryjności transmisji, więc nie były zbyt popularne, a dzięki dużej dostępności i wysokiej wydajności lokomotyw 409Da lokomotywy serii 410D były stopniowo wycofywane z użycia i złomowane.
Do dzisiaj zostało zaledwie kilka z nich, min. w Jarocinie i Jaworzynie Śląskiej.

Dlatego tym bardziej wzrosło moje zainteresowanie tą lokomotywą więc zacząłem czytać, szukać, robić zdjęcia w Jarocinie i powstał pomysł aby zaprojektować model kartonowy, który zainteresuje tą konstrukcją brać modelarzy i pasjonatów kolejnictwa.
Skala była oczywista: 1:25, a co do stopnia trudności to stwierdziłem, że będzie to kompromis pomiędzy szczegółami i jakością odwzorowania a łatwością montażu – z założenia model dla początkujących, ale również baza pod waloryzację dla bardziej doświadczonych modelarzy.

Poniżej kilka zdjęć surówki modelu. Lokomotywa jest sklejona tylko z jednej strony 😉 aby sprawdzić, czy wszytko pasuje – i o dziwo pasuje idealnie. Model udostępniony w pobieralni.

My beautiful picture My beautiful picture My beautiful picture My beautiful picture My beautiful picture My beautiful picture My beautiful pictureMy beautiful picture My beautiful picture My beautiful picture

Secured By miniOrange