Menu

Wagon z Tomaszowa Mazowieckiego czyli nitowanych starych konstrukcji czar.

13 stycznia 2016 - Ciekawostki, Opis taboru

 

Będąc często gęsto w Tomaszowie Mazowieckim odwiedzam Skansen Rzeki Pilicy, gdzie oprócz sprzętu militarnego i budownictwa związanego z regionem stoi pięknie odnowiony drewniany przystanek przeniesiony z miejscowości Czarnocin. Ekspozycję uzupełnia kawałek toru, na którym stoi 2 osiowa platforma przekazana przez nieodległą Jednostkę Wojskową.

Wagon jest konstrukcją przedwojenną. Na osłonach jednej z maźnic jest informacja “PKP 1946”, pozostałe są bez napisów. Wagon nie jest wyposażony w hamulce, ma dodany zdecydowanie wiele lat po budowie, przewód hamulcowy, ale tylko “przelotowy” pod podłogą. Jest to o tyle ciekawa konstrukcja, że jest to wagon zbudowany całkowicie z nitowanych elementów. Ma od spodu ramy zamontowane elementy wzmacniające – podobne do stosowanych w niemieckich platformach typu Linz (model dostępny w POBIERALNI).

Wszystko uzupełniają stopnie manewrowych, jakieś takie “fajniejsze” niż współczesne, z takim wygiętym mocowaniem. Ciekawie jest też rozwiązany sposób montażu kłonic, w postaci dodania drugiej belki pod ramą wagonu, do której przyczepiono ich gniazda.

Całość sprawia wrażenie bardzo lekkiej, ale wytrzymałej konstrukcji. Niestety nie mam żadnych informacji dotyczących szczegółów gdzie i dokładnie kiedy ten wagon powstał, ale z napisu na ramie wynika, że do 1992 roku miał ważna rewizję, także ponad 50 lat służył na polskich szlakach.

Myślę, że wagon ten będzie bazą wyjściową do mojego kolejnego projektu.

No i porcja zdjęć:

 

 

 

 

3 myśli nt. „Wagon z Tomaszowa Mazowieckiego czyli nitowanych starych konstrukcji czar.

Viking_BB

Fajny byłby model, dość szybki w klejeniu z racji braku hamulców… czekamy zatem 🙂

Odpowiedz
Jacek

Gdzie diabeł nie może tam Adama pośle 😉 Mam nadzieje, że sopelek z 3 zdjęcia również będzie odwzorowany (ku uciesze zaawansowanych sklejaczy) 😉 Swoją drogą TM to prawie, że moja ościenna miejscowość a nie słyszałem o takich rarytaskach. Jeszcze raz dzięki Adam za relację.

Odpowiedz
Adam

Proszę bardzo Jacku.
W TM znajdziesz jeszcze wiele fajnych kolejowych miejsc. Tak na szybko pruski stary żuraw wodny na stacji, stary trójkąt za miejscem gdzie była parowozownia, schrony kolejowe w Jeleniu i Konewce, wąskotorowa WLS-ka w Spale, nieużywana już dzisiaj bocznica na Glinnik – lotnisko, w skansenie stoi koleba z kopalni na Białobrzegach, nie wspomnę o starym kiblu 😉 drewnianym carskim stojącym na terenie prywatnej posesji w Jeleniu – dawniej był to przystanek kolejowy 😉
Zawsze odwiedzam dworzec kolejowy i most nad Pilicą, gdzie spod wody wystają resztki starego mostu wysadzonego w 45.
Nic tylko zwiedzać.
Adam

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Udowodnij, że nie jesteś robotem *

Secured By miniOrange