Menu

Ty 2 (ex BR 52) w skali 1:45 – Relacja z budowy cz. 1

25 czerwca 2016 - Relacja z budowy

Coś się kończy, coś się zaczyna

Tak tak, u mnie zawsze równolegle powstają co najmniej 2 modele. Pancerny wagon minął zdecydowanie półmetek i czeka na dostawę rzadkiego kleju CA; TKh 100-55 już stoi w gablotce, zatem trzeba było ruszyć z kolejnym parowozem. Jako, że moje zdolności modelarskie nico się powiększyły i mogę się określić, jako trochę więcej niż początkujący modelarz, postanowiłem przyjąć na kosmatą klatę wyzwanie w postaci dużego parowozu z tendrem. Od lat za jeden z najładniejszych parowozów uważam BR52, czyli nasz Ty 2/Ty 42. Ta maszyna jest jak Porsche 911 – ma idealne proporcje, a kto by temu zaprzeczył, będzie musiał stanąć na udeptanym!!! Kilka dni temu na mój warsztat trafił parowóz-legenda 🙂

Szczypta faktów

Za Wikipedią:
Ty 42/Ty 2 (ex BR 52) – parowóz towarowy konstrukcji niemieckiej (znormalizowana seria 52), budowany masowo w wielu fabrykach europejskich (w Niemczech i krajach okupowanych, m.in. w Polsce) w latach 1942-1945, znany także jako niemiecka lokomotywa wojenna Kriegslokomotive. Zadaniem tej uproszczonej, taniej w produkcji i niezawodnej lokomotywy miało być obsługiwanie szlaków kolejowych na terenach zdobytych przez Trzecią Rzeszę na wschodzie. Dlatego też parowozy tej serii posiadały znakomitą izolację termiczną i nacisk osi nie przekraczający 15t, dzięki czemu mogły poruszać się po liniach o kiepskiej lub prowizorycznie naprawionej nawierzchni. Po klęsce III Rzeszy 1206 parowozów tej serii rozpoczęło pracę na PKP. W roku 1962 Polska z uwagi na braki lokomotyw została zmuszona do odkupienia 220 maszyn od ZSRR. 200 z nich zostało włączone do PKP, a 20 zakupiło PMP PW Katowice. Parowozy PKP otrzymały oznaczenie Ty2-1207 do 1406. Parowozy PMP PW jeździły z numerami niemieckimi. Od 1945 roku do końca eksploatacji trakcji parowej była to najliczniejsza seria parowozów w Polsce. 54 parowozy tej serii zachowały się w Polsce do dzisiaj, w tym czynne parowozy Ty42-107 w skansenie w Chabówce oraz Ty42-24 Skansenie kolejowym w Pyskowicach.

Ty 2 w kartonie

Ta maszyna doczekała się kilku opracowań w różnych swoich odmianach, zarówno wojennych, jak i cywilnych; do wyboru mamy też różne skale. Ja wybrałem – rzecz jasna – model w skali 1:45 wydany przez ADW jako “Ty 2 Floridsdorf”. Po prawdzie to przeskalowany model ANGRAFu ze skali 1:25, ale ze zmienionym tendrem z wannowego, na sztywnoramowy. Moim zdaniem “kanciasty” tender jest znacznie brzydszy i podmienię go sobie na wannowy, który jest w modelu ADW “BR52 Kriegslok”. Do modelu można dokupić zestaw laserowo ciętych/grawerowanych elementów oraz zestaw kół. Ja zakupiłem oba. Postanowiłem też dokleić ładne sześciokątne żywiczne śruby i nakrętki, które oferuje manufaktura Mario Moelario. Niestety z racji ilości tych elementów w parowozie będą one przyklejone tylko w widocznych miejscach, bo koszt tych drobiażdżków (jest ich ponad 2000) przekroczyłby koszt reszty modelu.
Ty2_czerwiec01
Ty2_czerwiec02

Solą życia jest… nitowanie!

Rama Parowozu składa się z kilkunastu elementów, część z nich jest w zestawach laserowych. W miejscach mało wyeksponowanych łączenia nitowe/śrubowe wykonałem z kartonu, wycinając malutkie kółeczka moim “dynksem do nitów“. Do tej pory przykleiłem ich niemal 800. Na zewnętrznych powierzchniach ostojnic będę naklejał śruby żywiczne.
Ty2_czerwiec03
Ty2_czerwiec04
Ty2_czerwiec05

W kółko te kółka

Zestaw laserowo wyciętych kół do modelu zawiera komplet kół lokomotywy oraz tendra. Koła pędne są dość delikatne i trzeba zwracać uwagę, czy nie ma przypadkiem “przepaleń” w miejscach łączenia szprych z wieńcem koła bosego. Po sklejeniu kół zamiast szpachlować i szlifować bieżnię koła, po prostu oklejam ją paskiem zwykłego papieru grubości 80 g/m2 (korzystam z bloku milimetrowego, bo łatwiej wycinać paski o stałej szerokości). Nierówności szprych i wewnętrznej strony wieńca koła bosego niweluję wikolem 🙂
Ty2_czerwiec06

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Udowodnij, że nie jesteś robotem *

Secured By miniOrange