Menu

Polski pancerny wagon motorowy wz. 28 – model w skali 0 – cz. 1 relacji z budowy.

30 grudnia 2017 - Opis taboru, Relacja z budowy

Kilka lat temu w periodyku “Kartonówka” wydawanym przez GPM pojawiło się opracowanie modelu polskiego pancernego wagonu motorowego wz. 28 w skali H0. To opracowanie stanowi przyczynek do budowy mojego modelu w skali 1:45. Informacje na temat samego pojazdu są dość skąpe, a sam pojazd nie zachował się do naszych czasów, dlatego też model jest opracowany głównie na podstawię zdjęć i specyfikacji technicznej.

“Fakty autentyczne”, czyli co wiemy o nim na pewno

Żródło: Centralne Archiwum Wojskowe

Opis

Budowę pojazdu zlecono Państwowej Wytwórni Saperskiej z planowanym zakończeniem prac w sierpniu 1929 r. Jak to zwykle bywa, budżet był niewielki, zatem wagon zbudowano na podwoziu zwykłej dwuosiowej platformy (serii Pddkz typu VIIC), a do napędu użyto wypożyczonych silników tramwajowych. W źródłach mowa jest o łańcuchowym przeniesieniu napędu na osie, jednak próżno szukać szczegółów.

Zespół napędowy stanowiły silniki tramwajowe typu D54, do których prądu dostarczała prądnica Brown Boveri o mocy stałej 100 kW i napięciu 600 V przy 1300 obr/min, ta zaś napędzana była lotniczym silnikiem benzynowym SPA o mocy nominalnej 220 KM.

Na pudle wagonu zamontowano wieżę obrotową z armatą 75 mm typu Schneider wz. 97. Do tego w jarzmach kulistych zamontowano trzy chłodzone powietrzem karabiny maszynowe kalibru 7,92 mm wz. 25 (Hotchkiss).

No, to sobie postrzelał…

Niedostatki konstrukcji wyszły na jaw już przy pierwszych próbach, a podczas jednej z jazd próbnych wagon wykoleił się. Choć nad konstukcją można było jeszcze popracować, to władze wojskowe przestały się nią interesować – tu wraca sprawa niskiego budźetu. W marcu 1932 raportowano, że wagon od 5 miesięcy stał na torach poligonowych i wymagał odczyszczenia z rdzy (Ha! rdza to fajny temat dla modelarza).

Wagon trafił do 1 Dywizjonu Pociągów Pancernych. Prawdopodobnie miał on numer ewidencyjny 684 717. Od 1934 roku wagon był niesprawny i – prawdopodobnie – wymontowano zeń część osprzętu. Nie odnaleziono informacji jakoby był użyty bojowo podczas kampanii wrześniowej w składzie jakichś improwizowanych pociągów. Wysoce prawdopodobnym jest przejęcie go przez Niemców, ale i u nich nie ma informacji o jego użyciu.

Dane techniczne

Wymiary
Osiągi:

Budujemy model wagonu wz. 28

Do budowy podwozia wykorzystałem plany platformy Pddkz. Nie ma tam wielu szczegółów, gdyż w zasadzie nie wiele wystaje poza pancerz. Co prawda planuję otworzone rewizje maźnic, ale przez nie widać tylko widły i łożyska, zatem odpuściłem sobie nitowanie całej konstrukcji.

Przed przyklejeniem poszycia, ostoja wagonu zostałą wstępnie pomalowana na czarno. Tym razem w ruch poszła akrylowa Tamiya XF1.

Pudło wagonu musi być dość sztywne. Aby to osiągnąć zrobiłem stelaż. Ma on też za zadanie podpieranie blach poszycia.

Podporą płaszczyzny, na której zamontowano wieżę będzie walec zwinięty z grubszego kartonu. Moja wieża będzie się obracać, dlatego zaprojektowałem okrągły wpust w poszyciu oraz walcowy trzpień od spodu wieży.

Wieża ma kształt ściętego ostrosłupa. Jako, że armata wyzierała przez dość spory otwór, wnętrze wieży trzeba pomalować także na czarno.

Teraz przyszedł czas na przyklejenia pancernego poszycia pudła wagonu. Kształt niby kanciasty, ale bryła nie jest łatwa do uzyskania, bo ma kilka załamań. Dlatego poszycie podzieliłem podobnie, jak to było zrobione w wycinance GPM-u.

Jako, że nie ma fotek pojazdu zrobionych od góry, to w miejscu, gdzie wycinanka przewidywała… prostokąt, wydawało mi się najsensowniejsze umieszczenie kratki wentylacyjnej, która mogła też służyć do odprowadzenia ciepła z silnika spalinowego. Siateczka to wycinany laserem element podklejony od spodu.

I to tyle w tej części relacji z budowy modelu bardzo pobocznego. Znużyła mnie nieco praca nad Ty2, a Zastal 410d czeka na narysowanie kółek do laserowego wycinania.

Jedna myśl nt. „Polski pancerny wagon motorowy wz. 28 – model w skali 0 – cz. 1 relacji z budowy.

Jurek

No i świetnie ci to idzie

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Udowodnij, że nie jesteś robotem *

Secured By miniOrange