Menu

Lokomotywa kombi – ÖNWB IXa oraz IXb

25 marca 2019 - KFNB, Legendy kolei, Opis taboru

Gotowi na nową kolejową paskudę? Oto opowieść o lokomotywie typu “kombi” (niem. Gepäcklokomotive).

Linie lokalne pełne skarbów

Najciekawsze konstrukcje kolejowe powstawały właśnie do obsługi linii lokalnych. Tak też w roku 1879, w wiedeńskiej firmie Lokomotivfabrik Floridsdorf powstała mała lokomotywa z przedziałem ładunkowym. Jeden egzemplarz trafił do ÖNWB oznaczona jako seria IXa, a jedna do Kremsierer Eisenbahn, a później przejęta przez Kolej Północną Cesarza Ferdynanda, tam została oznaczona KFNB 901 i imię własne “Furstenberg”.

Druga seria wybudowana w 1880 roku, oznaczona jako IXb była nieco silniejsza i dostała numery 402–410. Obsługiwały linie: Trautenau-Freedom, Wostroměr-Jičín i Trautenau-Groß Wossek. Powstały jeszcze dwie nieco zmienione serie: 6 sztuk dla kolei MAV jako klasa 150 oraz 3 sztuki dla kolei GySEV. Po nacjonalizacji w 1909 r. maszyny te zostały zakwalifikowane przez kkStB jako seria 4.0.

Konstrukcja oparta była na metalowej ramie. Silniki usytuowane między osiami napędzały przednią oś, tylna była nienapędzana. Przedział ładunkowy oszalowano deskami, a na burtach pudła były suwane drzwi.

Foto: Wikipedia

Dane techniczne wersji IXb

Układ osi: A1
Długość: 8442 mm
Liczba cylindrów: 2
Średnica cylindra: 225 mm
Skok cylindra: 400 mm
Ciśnienie kotła: 10 atm
Powierzchnia rusztu: 0,64 m²
Masa własna: 17,20 t
Masa użytkowa: 21,00 t
Prędkość konstrukcyjna 45 km/h
Jak widzicie – pchełka raczej, niż potwór.

Koleje losu

Po pierwszej wojnie światowej część maszyn została w Austrii, część dostała się w ręce Czechosłowaków. Tam, nasze dzielne pokraki zostały zaszeregowane do klasy M112.0. W Austrii wszystkie lokomotywy zostały zwolnione za służby w drugiej dekadzie XX w. Czechosłowacy eksploatowali je aż do późnych lat 30′, a do 1948 zezłomowano wszystkie. Niestety, żadna nie zachowała się do dziś.

A co dla modelarzy?

Nie bardzo orientuję się jak sprawa wygląda w modelarstwie plastikowym, i taborze jeżdżącym po makietach, jednak kartonowcy mają szansę na sklejenie modelu omawianej dziś paskudy. Postarali się o to Czesi! W latach ’70 XX wieku pojawił się prosty model naszej lokomotywy w czasopiśmie ABC.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Udowodnij, że nie jesteś robotem *

Secured By miniOrange