Menu

Ironia losu czyli amerykański parowóz symbolem sowieckiej rewolucji

4 kwietnia 2017 - Ciekawostki, Legendy kolei

Myślę, że nie trzeba zbytnio przypominać, że to co związane z Rewolucją Październikową stało zawsze w opozycji do tego co ze “zgniłego zachodu”. Ciekawostką jednak jest fakt, że kolejowy symbol rewolucji został wyprodukowany w Stanach Zjednoczonych Ameryki, a do samej Rosji/Związku Radzieckiego przyjechał z Finlandii.

Żródło: Wikipedia

Tym symbolem jest parowóz nr 293 fińskiej serii N2, który dziś można zobaczyć przy Dworcu Fińskim (Финляндский вокзал) w Leningradzie… TFU! Sankt Petersburgu. Eksponat stoi sobie osłonięty szklanym mauzoleum i każdy podróżny czy przechodzień może rzucić nań okiem.

Sto lat temu w…

W 1917 roku ten parowóz ciągnął skład, którym z Finlandii do Rosji wrócił Włodzimierz Lenin. To ten facet z bródką, który mówił, że organizuje ludziom równość wolność i dobrobyt, a zafundował kilka dekad samy wiemy czego. W latach Rewolucji i tuż po niej tabor Sowiecki mocno podupadł. Jednak w 1920 roku G. G. Ryjkonien postanowił, że w ramach czynu społecznego odnowi parowóz z numerem 293. Parowóz służył jeszcze przez wiele lat na trasie Leningrad-Rajwolej, a kurkami kręcił w nim nie kto inny, jak właśnie maszynista, który przemycał Lenina – G. E. Jalawa. W 1924 roku parowóz został przekazany do Finlandii, gdzie kursował na trasach podmiejskich. W 1957 roku finowie ofiarowali go sowietom, a oni w 1964 ustawili maszynę w pawilonie wybudowanym obok dworca Fińskiego, gdzie stoi do dziś.

Dane techniczne maszyny

Producent: The Richmond Locomotive Works, Virginia USA
Nr fabryczny 2991
Rok produkcji: 1900
Przydział i nr serii: Suomen Valtion Rautatiet (Fińskie koleje państwowe) Nr: N2-293

Układ osi:2-3-0
Ciężar roboczy: 44,5 t
Średnica kół osi napędowych: 1575 mm
Średnica kół osi tocznych: 1050 mm
Liczba cylindrów: 2
Średnica cylindra: 406 mm
Skok tłoka: 610 mm
Ciśnienie w kotle: 12 atm.
Powierzchnia grzewcza kotła 87,8 m2
Powierzchnia paleniska: 1,41 m2
Prędkość konstrukcyjna: 80 km/h.

Opis parowozu H2.293 w Wikipedii (po rosyjsku)

Gdyby ktoś chciał model…

Model kartonowy był opublikowany w 2003 roku rosyjskim piśmie “Левша”. Plany parowozu opublikowano w radzieckim piśmie “Моделист-Конструктор” w 1977 roku, a ich przedruk ukazał się w polskim piśmie “Modelarz” w kwietniu 1978 roku. Dysponuję zbiorem fotek szczegółów wykonanych przez znajomego. Co prawda robione są przez szybę, ale sporo na nich widać – zainteresowanym udostępnię.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Udowodnij, że nie jesteś robotem *

Secured By miniOrange